در این مقاله می خواهیم هر آنچه در مورد سوت طلا کاربردی است را معرفی کنیم. سعی کردیم در این مقاله زیاده گویی نکنیم و مستقیم سر اصل مطلب برویم. پس با ما همراه باشید.

خودتان را گیج نکنید: سوت طلا، همان یکای میلی گرمی است که معمولا برای سهولت کار طلافروشان استفاده می شوند.

سوت طلا، نام یکای ایرانی برای اندازه گیری جرم طلا است. زمانی که از طلا صحبت می کنیم، یعنی حتی کمترین سوت آن نیز برایمان ارزشمند و گران است.

به کار بردن “سوت طلا” بهتر است یا “میلی گرم طلا”؟

خب قطعا سوت طلا برای بازاریان و طلافروشان راحت تر است و از زمان های گذشته در بین آنها وجود داشته است و به گونه ای با گوشت و خون طلافروشان خو گرفته است. سوت طلا به عنوان واحدی اختصاصی برای طلافروشان محسوب می شود.

در تعریف سوت طلا، از میلی گرم گفتیم. دقت کنید میلی گرم!

  • از میلی گرم چه می دانید؟
  • به نظر شما میلی گرم چند گرم است؟

از زمانی که عقل مان کار می کرد، با میلی متر برخورد زیادی داشتیم. اما شاید با میلی گرم چنان آشنایی نداشته باشیم. میلی گرم به معنای یک هزارم است. همانطور که میلی متر معادل یک هزارم متر است، پس میلی گرم نیز معادل یک هزارم گرم است.

در نتیجه یک سوت معادل 0.001 گرم یا 1 گرم معادل 1000 سوت است.

ترازوی گرمی دیجیتال برای محاسبه سوت طلا

یکم برگردیم عقب: طلا چیست؟

طلا، یکی از باارزش ترین و مرغوب ترین فلزها در جهان است که از زمان های گذشته ارزش خاصی در میان مردم داشته است. از زمان های گذشته تا به الان، از طلا به عنوان یکی از ابزارهای داد و ستد، زینتی و سرمایه گذاری استفاده می کردند. البته این قابلیت تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد.

تبدیل سوت طلا به گرم چگونه است؟

سوت طلا برابر با میلی گرم است و این در حالی است که سوت طلا به عنوان کوچکترین واحد اندازه گیری وزن طلا شناخته می شود. همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، برای تبدیل سوت طلا به گرم، باید سوت را بر 1000 تقسیم کنیم.

سوت، فقط برای طلا استفاده می شود؟

خیر سوت، فقط واحد اندازه گیری طلا نیست بلکه برای سنگ های قیمتی دیگر مثل زمرد، فیروزه و حتی الماس هم استفاده می شود.

سوت طلا چگونه حساب می شود؟

سوت طلا، از جمله واحدهایی است که در میان بازاریان طلافروش بسیار کاربرد دارد. در این قسمت قصد داریم نحوه محاسبه سوت طلا را به شما عزیزان آموزش دهیم. در واقع سوت طلا، کوچکترین واحد اندازه گیری برای طلا محسوب می شود و به همین علت در هنگام یادگیری قرائت، نیاز به دقت کافی دارد.

شاید در این زمینه چند سوال به ذهن شما خطور کند:

  • یک طلافروش چگونه باید سوت را از روی ترازو بخواند؟
  • آیا نحوه خوانش آن با بقیه واحد های اندازه گیری یکی است؟
  • آیا قرائت سوت طلا نیاز به فرمول خاصی دارد؟

در ادامه به جواب تمام این سوالات می پردازیم. معمولا یک طلافروش برای محاسبه میزان وزن یک قطعه طلا از نرم افزارهای حسابداری طلا استفاده می کنند و تنها تا دو رقم بعد از ممیز را برای محاسبه آن وارد می کند. اگر کمی به بازاریان نزدیک تر شویم، میبینیم که آنها همیشه سه رقم بعد از ممیز را محاسبه می کنند.

فرقی نمی کند که این عدد، وزن تبدیل شده به عیار 750 باشد یا وزن نشان داده شده روی ترازو !

برای درک بهتر این موضوع، با یک مثال بسیار ساده ادامه می دهیم. فرض کنید که یک قطعه طلا را روی ترازو مخصوص محاسبه وزن طلا قرار داده ایم. ترازو، عدد 3.75 را به ما نشان می دهد. غالبا در زبان فارسی می گوییم: سه گرم و هفتاد و پنج !

اگر بخواهیم آن را به سوت تبدیل کنیم، می گوییم: سه گرم و هفتصد و پنجاه سوت !

همانطور که قبلا گفته شد (واحد رایج میان بازاریان)، برای تبدیل به سوت باید سه رقم بعد از ممیز نیز خوانده شود. حالا اگر آن عدد را سه گرم و هفتاد و پنج بخوانید، اتفاقی می افتد؟

بله. اگر شما این عدد را بخوانید، در واقع منظورتان را کاملا اشتباه رسانده اید و عدد شما 3.075 خواهد بود که این نشان دهنده کم ارزش تر بودن آن قطعه طلا خواهد بود.

برخی طلافروشان برای اینکه کار خودشان را راحت کنند، ترجیح می دهند که سوت و گرم را در قرائت حذف کنند. به عنوان مثال؛ ترجیح می دهند به جای سه گرم و هفتصد و پنجاه سوت، به آن سه و هفت صد و پنجاه بگویند.

حالا من یه تمرین به شما می دهم. دو عدد 560.02 و 560.20 را بخوانید. (طبق خوانش طلافروشی)

حالا جواب خودتان را با من مقایسه کنید. عدد 560.02 به این صورت خوانده می شود: پانصد و شصت گرم و بیست سوت، به زبانی ساده تر: پانصد و شصت و بیست !

و عدد 560.20 به این صورت خوانده می شود: پانصد و شصت گرم و دویست سوت، به زبانی ساده تر: پانصد و شصت و دویست!

150 سوت طلا چقدر است؟

برای محاسبه 150 سوت طلا، طبق تعریف سوت و گرم، می توان از این فرمول استفاده کرد.

(گرم) = (1000) تقسیم بر (سوت)

حالا بیایید و 150 را در این فرمول جایگزین کنیم.

0.15 = 1000/150

پس، 150 سوت برابر با 0.15 گرم است.

50 سوت طلا چقدر است؟

این سوال برای یادگیری بیشتر شما است. من از شما می خواهم جواب این سوال را بدهید و سپس به سراغ جواب ما بروید.

0.05 = 1000/50

پس، 50 سوت طلا برابر با 0.05 گرم است.

کلام آخر و جمع بندی:

طلا، یکی از مهمترین و با ارزش ترین فلز هایی است که در بین افراد وجود دارد. بسیاری از افراد به طلا به عنوان ابزاری زینتی یا حتی یک ابزار سرمایه گذاری نگاه می کنند. معمولا طلا بر اثر گذشت زمان، ارزش خود را حفظ می کند. یکی از مهمترین جنبه ها در هنگام خرید و فروش طلا، میزان وزن آن است.

در اندازه گیری میزان وزن طلا، معمولا از ابزارها و نرم افزارهای حسابداری خاصی استفاده می کنند. در این زمینه، یکا حرف اول را میزند. اگر در هنگام خوانش یا اندازه گیری یکا به اندازه کافی دقت نشود، ممکن است مشکلات قابل توجهی به وجود آورد.

سوت طلا، به عنوان یکی از یکاهای قدیمی و اصیل ایرانی است که معمولا برای اندازه گیری وزن طلا استفاده می شود. سوت طلا با ترازو و دیگر نرم افزارهای حسابداری انجام می شود. این واحد اندازه گیری در میان بازاریان حرف اول را می زند.

برای محاسبه سوت طلا، خوانش آن و تبدیل آن به گرم از فرمول های خاصی استفاده می شود که در این مقاله کاربردی به آنها پرداختیم.

امیدوارم از این مقاله جذاب و آموزشی لذت برده باشید. حتما در قسمت دیدگاه های این مقاله نظرتان را بگویید. تمامی دیدگاه ها سعی می شود به سرعت منتشر شوند پس سعی کنید پس از ثبت دیدگاه مجدد به این صفحه برگردید.