یکی از کلماتی که با آن مشکل داریم و ارتباط برقرار نمی کنیم، لغت مثقال طلاست. داستان از جایی سخت تر می شود که باید رابطه آن را با گرم و سایر واحد های اندازه گیری هم بدانیم. در این مقاله می خواهیم یک بار برای همیشه این موضوع را تمام کنیم و به زبان ساده مثقال طلا را توضیح دهیم. در مقالات قبل، در مورد اونس طلا و سوت طلا توضیحات کامل داده‌ایم.

در هنگام خرید طلا بارها کلمه مثقال طلا به گوش ما خورده است و این واژه برای ما بسیار آشناست. این واژه در بین طلافروشان ایرانی بسیار رایج است زیرا یکی از رایج ترین واحدهای اندازه گیری طلا در ایران و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

شاید علت این که کلمه مثقال برایمان کمی نا آشناست، این است که واژه مثقال ریشه عربی دارد که این واحد اندازه گیری بیشتر در کشورهای عربی مورد استفاده قرار می گیرد و رایج می باشد.

از این واحد برای اندازه گیری یک سری موارد دیگر هم استفاده می کنند. که در این مقاله هدف ما آشنایی با مفهوم مثقال طلا و مباحث مربوط به آن است. نکته ای که خیلی برایم جالب بود این است که بزرگان حوزه طلا کمی با واحد گرم حال نمی کنند و مبنای حساب کتاب و خرید و فروش شان، مثقال است.

صد مثقال طلا چند گرم است؟

یکی از سوال هایی که برای بسیاری از افراد در حین خرید و فروش طلا و یا موارد دیگر مطرح می شود این است که یک مثقال چند گرم است. همچنین سوالات در مورد نحوه محاسبه تعویض طلا با طلا دارند.

در صورتی که یک مثقال را بر روی ترازو قرار بدهیم مقدار عددی که ترازو نشان می دهد معادل 608/4 گرم می باشد که عددی بالاتر از 4 گرم را نشان می دهد که برای مثقال یک معادل دیگری هم وجود دارد که وزن 24 عدد نخود هم ذکر کرده اند که بیشتر برای زمانی بوده که ترازوی دیجیتالی وجود نداشت. قیمت طلا در ایران با  مقدار مثقال طلای 17 عیار محاسبه می شود.

سوال دیگری هم که مطرح می شود این است که صد مثقال طلا برابر با چند گرم است که با محاسبه مقدار مثقال و تبدیل آن به گرم به دست می آید که صد مثقال طلا برابر با 8/460 گرم می شود  فرمول تبدیل  قیمت مثقال طلا  به  قیمت یک گرم طلای 18 عیار  بر اساس رابطه زیر بدست می آید.

در این رابطه:

  • یک مثقال طلا برابر با ۴.۶۰۸ گرم است.
  • طلای ۱۸ عیار معادل ۷۵۰ است.
  • طلای ۱۷ عیار معادل ۷۰۵ است.

نیازی به حفظ کردن این فرمول ها نیست، فقط هدف این است که یک نگاه کلی در مورد رابطه بین مثقال طلا و گرم طلا بیندازیم:

فرمول محاسبه مثقال طلا

یک مثقال شرعی طلا چقدر است؟

از آنجایی که مثقال در بیشتر کشورهای اسلامی رایج دارد و جزو مواردی است که زکات به آن تعلق می گیرد که این مقدار بر اساس نظر مراجع تقلید برابر با 4/3 گرم برابری می کند.

در زمان های قدیم که ترازوی دیجیتال وجود نداشته مقدار  یک مثقال شرعی برابر با 18  عدد نخود، 72 عدد گندم محاسبه می کردند اما امروزه در بازار طلافروشان از مثقال شرعی در خرید و فروش خود استفاده نمی کنند.

مثقال طلا بیشتر است یا گرم؟

مثقال طلا با 608/4 گرم برابری می کند بنابراین در اندازه گیری مقدار مثقال بیشتر از گرم می باشد چیزی در حدود 4 برابر بیشتر و از آنجایی که از گذشته یکی از واحدهای اندازه گیری طلا بوده هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

چند مثقال طلا زکات دارد؟

طلا از مواردی است که در صورتی مقدار آن به حد نصاب برسد زکات بر آن واجب می شود که طلا 2 نصاب دارد نصاب اول زمانی است که طلا به بیست مثقال شرعی برسد.

یعنی برابر با 18 عدد نخود که در این حالت بیست مثقال شرعی طلا برابر با 15 مثقال معمولی است باید چهل یک آن را باید زکات بدهد یعنی چیزی در حدود مقدار وزنی 9 عدد نخود ولی در صورتی که کمتر از مقدار گفته شده باشد هیچ گونه زکاتی به آن تعلق نمی گیرد.

نصاب دوم طلا برای زکات دادن برابر است با 4 مثقال شرعی  است که برابر با 3 مثقال معمولی می شود و در صورتی که این سه مثقال را با 15 مثقال نصاب بالا جمع شود 18 مثقال طلا می شود که باید چهل یک آن زکات داده شود و زیادی آن دیگر نیاز به زکات دادن ندارد.

فرق اونس طلا با مثقال طلا چیست؟

در واقع اونس یک واحد جهانی است برای اندازه گیری طلا و فلزان گران بها. در مقاله ای جدا در گلدینو در در مورد مورد اونس صحبت کردیم به زبان ساده هر آنچه که لازم است در مورد اونس بدانید را گفتیم.

اگر طلا بصورت جهانی معامله شود از واحد اونس استفاده می کنند. ولی در خرید و فروش هایی که در ایران و خاورمیانه انجام می شود واحد مثقال رایج تر است.

چند نوع مثقال داریم! انواع مثقال را بشناسیم:

در کشورهای اسلامی انواع مختلفی مثقال وجود دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

1. مثقال صیرفی

مثقال صیرفی همان مثقالی می باشد که در بازار طلا فروشان  از آن استفاده می کنند و مقدار عددی آن برابر با 608/4 گرم می باشد که برابر با چهار سوم مثقال شرعی است.

2. مثقال شرعی

این مثقال برابر با 456/3 گرم است و در بازار طلا فروشان خرید و فروش براساس این مثقال صورت نمی گیرد

3. مثقال معمولی

مثقال طلا که برابر با ۴.۶۸۷۵ می باشد که استفاده از این مثقال نسبت به سایر مثقال های گفته شده رایج نیست برخی از افراد برای اندازه گیری محصولات کم ارزش این مثقال را 5/4 یا 5 هم در نظر میگیرند اما برای خرید و فروش طلا که جزو کالای با ارزش تلقی می شود از مثقال صیرفی استفاده می کنند.

افرادی که به صورت عمده به خرید و فروش طلا می پردازند اندازه گیری طلا را بر حسب مثقال انجام  می دهند و از گرم برای خرید و فروش طلا استفاده نمی کنند.

مظنه طلا چیست؟

یکی دیگر از واژه هایی که امکان دارد در حین خرید و فروش طلا در بازار طلافروشی به گوشمان خورده باشد مظنه طلا است که این مظنه همان مثقال طلا می باشد و یک اصطلاحی است که به صورت رایج در بین زرگران وجود دارد و در صحبت های خود در خرید و فروش طلا بیشتر از این واژه به جای مثقال طلا استفاده می کنند و امروزه در بسیاری از سایت های خرید و فروش طلا و اعلام قیمت طلا، قیمت مظنه طلا را می نویسند.

کلام آخر و جمع بندی

با توجه به شرایط بازار امروزی و نوسانات شدید بازار ارزی امروزه خرید و فروش طلا حسابی به یک بحث داغ در صنعت بورس و صرافی تبدیل شده و بهتر است که در این رابطه اطلاعات کافی را داشته باشیم. بنابراین ضروری است که اطلاعات اولیه در مورد صرافی و بازار خرید و فروش طلا را داشته باشیم زیرا امروزه بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری خرید و فروش طلا را انجام می دهند.

حالا نوبت شماست

حتما نظرتان را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید. این که چه نکاتی برایتان جذاب تر بود، کدام نکته را تازه یادگرفتید، اگر اشکالی در مقاله دیدید هم حتما اعلام کنید.

تمامی دیدگاه ها خیلی سریع منتشر می شوند. پس مجدد به این صفحه برگردید و با کاربران دیگر سایت هم تبادل نظر کنید. اگر سوالی هم داشتید یا نکته ای برایتان مبهم بود در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید.